Laat arbeidsmigranten niet aan hun lot over

Arbeidsmigranten.jpgvrijdag 12 juni 2020 13:14

“Provincie Brabant mag arbeidsmigranten niet in de kou laten staan. Juist in deze coronacrisis wordt de schrijnende situatie van huisvesting en vervoer nog scherper zichtbaar. De tijd van wegkijken is echt voorbij”, aldus Hermen Vreugdenhil, fractievoorzitter van de ChristenUnie-SGP in Brabant.

De conclusies van het aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten in snoeihard. Arbeidsmigranten hebben een ‘levensgrote’ kans om besmet te worden met het coronavirus. Ook is het voor arbeidsmigranten onmogelijk om onderweg, op het werk en in de woning voldoende afstand van elkaar te houden. “We vinden het schrijnend dat arbeidsmigranten juist in deze tijd bloot worden gesteld aan dergelijke werkomstandigheden. Temeer omdat hen geen andere keus wordt gelaten. Het kan toch niet zo zijn dat we deze mensen, die een belangrijke rol vervullen in onze economie, zo aan hun lot overlaten?” aldus Vreugdenhil.

De Statenfractie heeft daarom schriftelijke vragen aan het college gesteld om snel in te grijpen. “We hopen dat het college bereid is om op korte termijn met concrete maatregelen te komen om deze mensen te helpen. De provincie kan meedenken in de mogelijkheden voor alternatief vervoer en meer huisvestingscapaciteit zodat de werknemers te allen tijde voldoende afstand van elkaar kunnen houden. Daarnaast willen we, zoals het Aanjaagteam adviseerde, fysieke of digitale loketten waar mensen in hun eigen taal terecht kunnen voor advies of juridische bijstand.”

De ChristenUnie-SGP fractie hoopt dat het college snel actie zal ondernemen. “We houden ons allemaal aan de regels om nieuwe besmettingshaarden te voorkomen. Dan kan het niet zo zijn dat er niet omgekeken wordt naar de omstandigheden waaronder arbeidsmigranten moeten leven en werken”, aldus Vreugdenhil.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Schriftelijke vragen nav conclusies Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten.pdf104,6 kBapplication/pdfdownload