Zorgen over veiligheid scheepvaart Hollands Diep

hollands diepdonderdag 28 januari 2016 11:38

“Provincie Brabant moet bij Rijkswaterstaat aandringen op maatregelen om de veiligheid van de scheepvaart op het Hollands Diep te verbeteren.” Dat stelt Statenlid Hermen Vreugdenhil van ChristenUnie-SGP in vragen aan het College van Gedeputeerde Staten.

“Om de veiligheid op dit deel van het water rondom Moerdijk te verhogen wordt al lange tijd aangedrongen om het walradarsysteem versneld te plaatsen. We hebben te maken met een van de drukste vaarroutes in Europa. Onze fractie vindt het daarom belangrijk dat ook de oproep van Schuttevaer om de westzijde van het Zuid-Hollands Diep open te stellen voor scheepvaart serieus wordt genomen,” aldus Vreugdenhil.

Aanleiding voor de vragen is een brief van Koninklijke BLN-Schuttevaer aan diverse instanties: “De binnenvaart moet vanaf Volkeraksluis ca 6 kilometer nutteloos omvaren om de haven van Moerdijk te bereiken. Ook schepen met baggerspecie voor baggerspeciedepot Hollands Diep moet helemaal rondvaren naar de losplaats. De haven van Moerdijk is momenteel een erg drukbezochte haven voor zee en binnenvaart. Gezien de recente ongevallen in het havenschap Moerdijk is de westelijke doorvaart ook te gebruiken als vluchtweg. Dit alles zou op zeer korte termijn al gerealiseerd kunnen worden en komt de veiligheid ten goede.”

De fractie van ChristenUnie-SGP wil dat de Provincie Noord-Brabant Koninklijke BLN-Schuttevaer betrekt bij de maatregelen “om hun ervaringen en expertise op het gebied van veiligheid op het water te benutten”. De Provincie moet volgens de partij “haar verantwoordelijkheid nemen in het verhogen van de veiligheid op en rond het water rondom Moerdijk”.

Artikel: De Binnenvaartkrant

Archief > 2016 > januari