ChristenUnie-SGP stemt tegen verstrekken lening BNG

provinciehuis-den-boschdinsdag 20 oktober 2015 10:44

In de provinciale staten werd begin oktober een te verstrekken lening behandeld aan de BNG (Bank Nederlandse Gemeenten). ChristenUnie-SGP stemde tegen dit voorstel, ondanks dat het voor de provincie financieel aantrekkelijk zou zijn. Waarom?

Verkoop Essent: aanzienlijk vermogen
In het verleden heeft de provincie Noord-Brabant haar aandelen in energiebedrijf Essent verkocht, wat een aanzienlijk bedrag heeft opgeleverd. Een deel van dit bedrag is apart gezet en de bedoeling is dat dit zo belegd wordt dat de opbrengsten van die portefeuille net zoveel opleveren als het dividend dat voorheen van Essent ontvangen werd.

Lage rente: lage opbrengsten op vermogen
De combinatie van lage rente (bijna nul procent voor de provincie) en voorschriften rondom beleggingen voor overheden zorgt ervoor dat die doelstelling qua opbrengsten niet gehaald wordt. De provincie zag dus een kans om door aan de BNG tegen een hoger rentepercentage geld uit te lenen de renteopbrengsten op die geparkeerde gelden te verhogen.

Ons standpunt: principe belangrijker dan opbrengst
Door allerlei wet- en regelgeving voor banken (Basel III) waren de voorwaarden waaronder de lening werd verstrekt echter zo onaantrekkelijk dat in ruil voor dat hogere rendement de provincie als schuldeiser zelfs meer risico zou lopen dan een aandeelhouder maar minder te zeggen zou hebben. Als ChristenUnie-SGP was het daarom voor ons een principepunt: niet enkel en alleen voor het hogere rendement met eurotekens in je ogen alle grip op je geld uit handen geven. Leningen verstrekken is prima, maar dan wel tegen normale voorwaarden.

Archief > 2015 > oktober