Kabinet bindt provincies handen op de rug

Schotse hooglander op de Maashorstmaandag 17 januari 2011 09:39

Afgelopen vrijdag werd pijnlijk duidelijk dat het kabinet de provincies bij het natuur en landschapsbeleid de handen op de rug bindt. IPO voorzitter Franssen noemde het beleid van het kabinet zelfs bizar en surrealistisch. Grote woorden die wel een kern van waarheid bevatten. De manoeuvreerruimte van de provincie bij het natuur en landschapsbeleid is door het kabinet miniem geworden en veel belangrijke projecten zijn stilgevallen. Dit werd nog eens pijnlijk duidelijk in de commissievergadering van afgelopen vrijdag waar een vleugellamme gedeputeerde de boodschap gelaten moest overdragen. Dit vraagt om een stevig signaal van de provincies. In ieder geval een steviger signaal dan het college in Brabant tot nu toe afgeeft.

De ambities van het Brabants natuur en landschapsoffensief worden in de Staten breed gedeeld. De plannen zijn zorgvuldige voorbereid en worden gedragen door alle betrokken partijen in Brabant. Het kabinet kan dan ook niet in de bestuurlijke overeenkomst die met de provincies is gesloten eenzijdig gaan hakken en de geldkraan dichtdraaien. Opmerkelijk is de opstelling van de CDA en VVD fracties in Provinciale Staten die dit alles gelaten aanzien. Gevangen in een kabinetsbeleid  dat niet aan de samenleving uit te leggen is doet men er het zwijgen toe. Ik heb meer waardering voor de stevige stellingname van de Zuid-Hollandse commissaris Franssen die openlijk zijn twijfel uitspreekt of het kabinet wel weet wat er in de praktijk gaande is.

Wat ons betreft zal de uitvoering van het natuur en landschaps offensief één van de ankers worden van het nieuwe bestuursakkoord. Wij willen onze rol als rentmeesters van de schepping niet verwaarlozen. Hiervoor zijn eerlijke keuzes nodig zowel op provinciaal als op landelijk niveau.

Hermen Vreugdenhil

Archief > 2011 > januari