Provincie investeert in de prioriteiten van gisteren

hermen6donderdag 18 november 2010 09:18

Het provinciebestuur wil 50 miljoen investeren in het binnenhalen van de titel Culturele Hoofdstad en 40 miljoen in topsportvoorzieningen in het kader van het Olympisch plan. Voorstellen die ik niet in de Brabantse samenleving kan uitleggen. Ook de Sociaal Economische Raad in Brabant heeft terecht negatief geadviseerd over deze voorstellen. Hiermee investeert de provincie in de prioriteiten van gisteren. Het lijkt wel of de nieuwe sociaal-economische omstandigheden nog niet tot het provinciebestuur is doorgedrongen.

Brabant wilde enkele jaren geleden (een deel van) de Olympische Spelen binnenhalen. Er werd zelfs een poging gedaan om de toenmalige Commissaris mevrouw Maij in het comite te krijgen die dit moest regelen. Ook werd het plan opgevat om de titel Brabant Culturele Hoofdstad binnen de Brabantse grenzen te halen. Hiervoor werd de nieuwe commissaris dhr. v.d. Donk als boegbeeld op het schild gehesen. Geld om deze projecten te realiseren was nog helemaal geen issue.

Het geld van de verkoop van Essent maakt het nu mogelijk om deze plannen, ondanks dat er geen geld voor is in de reguliere begroting, alsnog te verwezenlijken. Het is wrang dat het college deze plannen vol trots presenteert terwijl er vier dagen daarvoor pijnlijke maatregelen genomen moesten worden. Beperking van het budget voor de jeugdzorg, het toegezegde geld voor de verbindingszones moest deels teruggedraaid worden, de afspraken voor de uitvoering van dorpsontwikkelingsplannen werden versoberd, er werd 15% bezuinigd op het busvervoer en er geen geld is voor de MBO scholieren.

Dit zijn niet de keuzes van de ChristenUnie-SGP fractie! Wij zijn ons er volop van bewust dat de huidige economische omstandigheden ook van de provincie vraagt om een solide financieel beleid gericht op de noden van de samenleving en met oog voor de toekomst. Dat is een verhaal wat ik wel aan de Brabantse samenleving kan en wil uitleggen. Wij willen investeren in een duurzame toekomst en zullen ons dan ook stevig verzetten tegen deze voorstellen.

Hermen Vreugdenhil

Archief > 2010 > november