Provincie voert CU-SGP motie veerdienst uit

pontje werkendamwoensdag 15 september 2010 21:35

De gemeenten Werkendam, Gorinchem en Hardinxveld-Giessendam ontvangen een aanloopsubsidie van maximaal € 623.000,- van de provincie Noord-Brabant voor de exploitatie van de veerdienst tussen Boven Hardinxveld-Werkendam-Gorinchem-Sleeuwijk. Dit hebben Gedeputeerde Staten vandaag besloten. Met deze bijdrage komen Gedeputeerde Staten tegemoet aan een motie van ChristenUnie-SGP en PvdA die in november 2008 door Provinciale Staten is aangenomen.

"Een mooie stap om te komen tot een robuuster OV systeem in de regio en de mogelijkheden van vervoer over water te benutten. Ook een mooi resultaat van samenwerking tussen de lokale fracties van Gorinchem, Hardinxveld, Werkendam en de Statenfractie", aldus Hermen Vreugdenhil.

De motie verzocht onder andere om initiatieven van gemeenten op het gebied van personenvervoer over water actief te ondersteunen. Op dit moment exploiteert de gemeente Gorinchem het veer tussen Gorinchem en Sleeuwijk  (circa 100.000 passagiers per jaar). Op korte afstand daarvan exploiteert de gemeente Werkendam het veer tussen Boven Hardinxveld en Werkendam (circa 64.000 passagiers per jaar). De verbinding tussen Werkendam en Gorinchem die nu wordt toegevoegd was de ontbrekende schakel binnen de bestaande veerverbindingen. Met twee relatief snelle schepen zal – voor voetgangers en fietsers – op zeven dagen per week een goede dienstregeling worden aangeboden met rechtstreekse verbindingen (ieder half uur) tussen Gorinchem en Sleeuwijk, Werkendam en Boven Hardinxveld en Werkendam en Gorinchem.

De verwachting is dat het aantal passagiers zal groeien door zowel het inleggen van de schakel Werkendam-Gorinchem (145.000 nieuwe passagiers per jaar) als door het verbeteren van de kwaliteit van de gehele dienst. Aangenomen wordt dat na een periode van vijf jaar het aantal passagiers zal zijn gegroeid tot een totaal van 390.000 op jaarbasis.

De nieuwe veerdienst zal worden uitgevoerd door het havenbedrijf van de gemeente Gorinchem. De financiële bijdrage is bestemd voor exploitatie voor de eerste vijf jaar.

Archief > 2010 > september