Geslaagd werkbezoek Statenleden aan regio Altena

aaperspectiefdonderdag 10 december 2009 19:54

Om een goed beeld te krijgen van het busvervoer op het platteland hebben verschillende Statenleden op initiatief van de ChristenUnie-SGP en VVD Statenfracties een werkbezoek gebracht aan de regio Altena. Volgens Hermen Vreugdenhil is er al heel wat verbeterd met de nieuwe dienstregeling. “Maar daarmee zijn we er nog lang niet. Het is goed dat de Statenleden een scherp beeld hebben gekregen waar reizigers tegenaan lopen als ze gebruik moeten maken van het openbaar vervoer in het landelijk gebied.”

Tijdens dit werkbezoek is gesproken met vertegenwoordigers van de West-Brabantse gemeenten om na te gaan hoe het OV in het landelijk gebied verbeterd kan worden.

Er werd stevig doorgesproken over het uitgebreide palet aan reis/tariefmogelijkheden. “Theoretisch kan iedereen gebruik maken van de bus of taxi maar voor veel reizigers is dit geen optie door te lange reistijden, meerdere overstappen of te vroeg stoppen van de dienstregeling” zo hield Vreugdenhil de andere Statenleden voor.

Tijdens een busrit werd de toegankelijkheid OV in landelijk gebied beproefd. Wethouder Loes Lijmbach benadrukte dat het busvervoer in Altena vrijwel geheel op vrijwilligers drijft. Ook de overvolle buurtbussen en te krappe reistijden werden door haar voor het voetlicht gebracht. De toezegging dat de provincie in het komend jaar extra zal inzetten op het oplossen van knelpunten in de regio kon op een instemmend geroffel op de tafel van Lijmbach rekenen.

“Wij nemen een hoop huiswerk mee naar het provinciehuis. Maar wij verwachten ook van de west-Brabantse gemeenten dat ze tot een gezamenlijke OV-visie komen. We moeten er samen voor zorgen dat iedereen gebruik kan maken van de bus, valide of minder valide, scholier of forens. De bus moet een echt alternatief zijn voor de auto, ook in het landelijk gebied”, zo vatte Vreugdenhil de discussie samen.

Archief > 2009 > december