ChristenUnie-SGP statenfractie organiseert expertmeeting omgangsbegeleiding

echtscheidingdinsdag 12 februari 2008 20:42

Ieder jaar krijgen in ons land meer dan 70.000 kinderen te horen dat hun ouders uit elkaar gaan. Ongeveer 14.000 kinderen per jaar verliezen het contact met hun uitwonende ouder (meestal de vader). Ongeveer 7000 kinderen per jaar komen door scheiding in ernstige problemen. Voor de provincie Noord-Brabant zou dit per jaar om ongeveer 1000 kinderen gaan.

Deskundigheid gericht op de omgangsregeling voor het kind is al aanwezig bij diverse instellingen in Brabant. Zij zouden binnen de provincie als expertisecentrum kunnen fungeren. De ChristenUnie-SGP fractie organiseert in samenwerking met de zorgaanbieders Maashorst, Combinatie en Tender Jeugdzorg een expertmeeting voor de Brabantse Statenfracties. Het vraagstuk ‘hoe de schade bij kinderen na een echtscheiding te beperken’ zal dan centraal staan.

Deze expertmeeting wordt voorafgegaan door een werkbezoek aan het omgangshuis te Rijsbergen. Deze huizen vormen een neutrale plaats voor ontmoeting tussen de niet-verzorgende ouder en het kind. Het werkbezoek en de expertmeeting zullen de basis zijn voor een bespreking in Provinciale Staten.

Archief > 2008 > februari