'Zorgen over doorvoer van drugs via Breda International Airport'

vrijdag 10 maart 2017 14:05

Het provinciebestuur (GS) maakt zich zorgen over het gebruik van Breda International Airport als doorvoerhaven van drugs. Dat antwoordt het op vragen van de Partij voor de Dieren en ChristenUnie-SGP.

Volgens GS is het aannemelijk dat criminelen ook gebruik maken van regionale vliegvelden en vinden dat die daarom extra aandacht verdienen.

Ongezien op vliegtuig gestapt
De vragen werden gesteld naar aanleiding van berichtgeving bij Omroep Brabant. Hieruit bleek dat een Amsterdammer eind vorig jaar ongezien met twaalf kilo cocaïne in een vliegtuig was gestapt op Seppe, zoals de luchthaven bij Breda vroeger heette.

Het bestuurscollege gaat niet in op de vraag of het vliegveld bij machte is om de veiligheid te garanderen en drugssmokkel te voorkomen. De Taskforce Brabant Zeeland is momenteel de vluchten op de kleinere vliegvelden in Brabant en Zeeland in kaart aan het brengen. Hierop volgen mogelijk nieuwe stappen.

'Meer kwetsbare plekken'
GS noemt ook grensovergang Hazeldonk, waar pas ruim vierduizend kilo coke is gevonden, als zwakke plek. Ook (jacht)havens kunnen kwetsbaar zijn.

Het provinciebestuur vraagt burgers oplettend te zijn. Ze kunnen met tips terecht bij Breda International Airport, de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant, Meld Misdaad Anoniem en Eyes & Ears, een campagne van de Koninklijke Marechaussee.

Overgenomen van Omroep Brabant, auteur Hans Janssen

Archief > 2017 > maart