Provincie moet ook kritisch kijken naar eigen optreden tegen mestfraude in Brabant

dinsdag 21 november 2017 16:36

Dat we fraude moeten tegengaan en criminelen geen subsidie verdienen, daar zijn we het helemaal mee eens. Maar de provincie moet ook kritisch kijken naar het eigen optreden tegen de mestfraude in Brabant. In reactie op de publicatie in NRC stelt de ChristenUnie-SGP fractie hierover kritische vragen aan het Brabants college.

Hermen Vreugdenhil, fractievoorzitter ChristenUnie-SGP Brabant: “Al eerder zijn er vanuit de Staten, onder andere door onze fractie, signalen afgegeven en concrete situaties aangedragen van mestverwerkende bedrijven die zonder vergunning werkzaam waren. De provincie had veel meer signalen die aanleiding gaven tot sterke vermoedens over mogelijke fraude bij mestverwerking. Wij vragen ons af of de provincie wel voldoende toezicht heeft gehouden op mestverwerkers in Brabant.”
Vreugdenhil: "Het klinkt heel stoer ‘Criminelen krijgen geen subsidie’ maar het is al staand beleid om bedrijven te screenen bij het verlenen van een vergunning of voordat er provinciaal geld of subsidie naar bedrijven gaat. Wij willen van het college weten welke acties zij in de afgelopen jaren hebben ondernomen om deze screening goed toe te passen. In hoeveel situaties heeft dit de afgelopen jaren geleid tot het niet verlenen van de vergunning, het opnemen van extra voorschriften of het niet toekennen van de subsidie?”
De koppeling die de gedeputeerde legt met criminaliteit en  ‘het katholieke geloof en de aflaten die je vroeger kon kopen’ is de fractie in het verkeerde keelgat geschoten. “Te zot voor woorden en onnodig kwetsend om een dergelijke vergelijking te maken. Wij vragen de gedeputeerde om die woorden terug te nemen”, aldus Vreugdenhil.

Archief > 2017 > november