Alleen vergunning voor pillenvrije festivals

dinsdag 29 november 2016 15:43

“Provincie en gemeenten moeten festivalvergunningen weigeren als organisatoren niet kunnen aantonen dat zij het gebruik van XTC tijdens de festivals effectief bestrijden.” Dat stelt Hermen Vreugdenhil, statenlid van de ChristenUnie-SGP in reactie op een onderzoek door Omroep Brabant naar de kosten van het opruimen van drugsafval. Uit dat onderzoek blijkt een duidelijk verband tussen het aantal dumpingen en de komst van het festivalseizoen.

Het baart Vreugdenhil grote zorgen dat het blijkbaar geaccepteerd wordt dat op festivals op grote schaal pillen worden gebruik; waarvan de productie tot enorme schade en risico’s leidt. “Dat mogen overheden niet accepteren”, aldus Hermen Vreugdenhil.

De ChristenUnie-SGP Statenfractie heeft het provinciebestuur vragen gesteld naar aanleiding van het onderzoek van Omroep Brabant. Vreugdenhil: “Wij mogen het niet accepteren dat aan de ene kant het gebruik van pillen oogluikend op festivals wordt toegestaan terwijl er enorme kosten gemaakt moeten worden om het gedumpte afval op te laten ruimen. Wij willen dit bij de bron aanpakken”.

Archief > 2016 > november